Oleje do samochodów ciężarowych znacznie różnią się od tych stosowanych w pojazdach osobowych. Dotyczy to wielu parametrów co powoduje, że nie można ich stosować zamiennie. Różnice te wynikają naturalnie z odmiennego charakteru eksploatacji silników, a tym samym z różnych ich rodzajów ochrony. Warto być świadomym tych różnic, aby wiedzieć, w jaki sposób stosować poszczególne rodzaje oleju silnikowego.
Oleje silnikowe jednej i drugiej grupy różnią się przede wszystkim składem chemicznym, a to warunkuje ich dalsze funkcjonowanie. Odmienna jest np. rola związków zwanych przeciwutleniaczami. W olejach dedykowanych dla samochodów osobowych ich zadaniem jest zwiększyć odporność jednostki napędowej na okresowe przeciążenia cieplne. W przypadku olejów przeznaczonych do samochodów ciężarowych przeciwutleniacze mają zapewnić silnikowi wytrzymałość w długich przerwach między kolejnymi wymianami płynu eksploatacyjnego. A interwały te w przypadku chociażby dużych samochodów ciężarowych pracujących w transporcie dalekobieżnym mogą wynosić nawet 90-100 tysięcy kilometrów.
Kolejnym związkiem, którego ilość jest różna w oleju do samochodu osobowego i ciężarowego, są dyspersanty. Ta specjalna substancja ma za zadanie hamować zbijanie się cząsteczek sadzy w większe skupiska, które w konsekwencji mogą powodować szybsze zużywanie się poszczególnych elementów silnika. Dzięki dyspersantom sadza rozpuszczona w oleju może wraz z nim być łatwo usunięta z silnika podczas każdej wymiany płynu. Gdy sadza tworzy większe skupisko, lepkość oleju wzrasta i jego swobodny przepływ przez układ smarowania jest utrudniony. Ze względu na to, że samochody ciężarowe i osobowe zużywają paliwo w różnym stopniu, a w ciężarówkach pobór oleju jest znacznie większy, co sprzyja osadzaniu się w silniku większej ilości sadzy, dlatego też oleje do tych dwóch rodzajów pojazdów różnią się między sobą ilością obecnych w nich dyspersantów.
W samochodach osobowych jak i ciężarowych najnowszych generacji stosuje się oleje niskopopiołwe. Jednak nie można stosować ich zamiennie. W ciężarówkach stosowane są oleje niskopopiołowe, jednak poziom SAPS dopuszczony w takim oleju jest wyższy niż w produktach dedykowanych do samochodów osobowych. Zastosowanie takiego oleju w samochodzie osobowym z silnikiem z filtrem cząstek stałych, doprowadzi do jego zatykania. W sytuacji odwrotnej, gdy do silnika samochodu ciężarowego wlejemy olej niskopopiołowy, możemy spowodować korozję pierścieni tłokowych oraz szybszą eksploatację tulei cylindrów.
Głównym zadaniem oleju silnikowego dedykowanego dla samochodu ciężarowego, czyli silnika wysokoprężnego, jest zapewnienie jednostce napędowej jak najlepszej ochrony podczas dużych obciążeń i wykonywaniem pracy na najczęściej bardzo długich dystansach. Dlatego też olej w ciężarówkach wymieniany jest rzadziej w porównaniu z płynem eksploatacyjnym przeznaczonym do osobówek. Wszystko zależy też od rodzaju pojazdu. Najczęściej, co 30-40 tys. km, wymienia się olej w samochodach budowlanych. W przypadku samochodów dystrybucyjnych wymiana powinna odbywać się co 50-60 tys. km, a najdłuższe przerwy w wymianie oleju dotyczą dużych ciężarówek przeznaczonych do dalekobieżnego transportu. Tutaj wymianę przeprowadza się co 90-100 tys. km. Warto jednak przypomnieć o podstawowej regule, że czynność ta powinna być powtarzana co 10-15 tys. km lub, bez względu na przebieg, raz do roku.