Oleje silnikowe

O zasadzie, że w silniku spalinowym musi być olej wie każdy. Oleje silnikowe spełniają bardzo ważną rolę. Jednym z jego głównych zadań jest ochrona przed zatarciem ruchomych części, takich jak wałek rozrządu, tłoki, wał korbowy, a nawet turbosprężarka. Rozprowadzona wówczas cienka warstwa filmu olejowego pozostaje na nich również podczas postoju auta i zapewnia ciągłość smarowania już w momencie ponownego uruchomienia silnika.

Jednak podczas przerw w pracy może dojść do powstania korozji. Wywołuje ją nie woda, a kwaśne związki powstałe podczas procesu spalania mieszanki paliwa i powietrza. W ich neutralizacji pomagają właściwości myjąco-dyspergujące oleju (określone przez liczbę TBN) i dlatego mówimy, że oleje silnikowe zapobiegają korozji

Aby tłok mógł wykonać ruch, pomiędzy jego płaszczem, a ścianką cylindra pozostawiono minimalny luz, który jednak trzeba czym uszczelnić. Służy do tego kilka metalowych pierścieni nałożonych na tłok. Jednak podczas normalnej eksploatacji średnica cylindra powiększa się, przez co dochodzi do zwiększania się zamka na pierścieniach. Nie mniejszym problemem jest zapiekanie pierścieni. Ich zakleszczenie utrudnia układanie się na ściankach cylindra, co w rezultacie umożliwia przepływ oleju do komory spalania i spadek osiągów silnika. W takiej sytuacji pomocny staje się sam olej, który posiada właściwości uszczelniające. Warunkiem jednak jest zastosowanie oleju dobrej jakości i jego regularna wymiana.

Powracający z komory spalania olej zabiera ze sobą wytrącony osad węglowy, znany jako nagar. Jego spieczone cząstki, działające jak papier ścierny, przyspieszają zużycie metalowych części silnika. W ich rozmiękczeniu pomagają specjalne dodatki zawarte w oleju. Zapobiegają one również przyczepianiu się osadu do elementów silnika. Są to właściwości myjąco-dyspergujące oleju, które umożliwiają zachowanie silnika w czystości.

Gdy silnik zaczyna pracować, praca tłoków rozgrzewa olej, który smarując zmniejsza ich tarcie, a tym samym ogranicza wytworzenie nadmiaru ciepła. To, które powstanie, zostanie odebrane przede wszystkim przez płyn w układzie chłodzenia. Takie właściwości ma też olej. Stykając się z dnem tłoka przejmuje jego temperaturę, którą obniża w drodze do miski olejowej. W praktyce różnice wynoszą od 300-400 do 100 stopni Celsjusza.

Wniosek

Dobrej jakości oleje silnikowe powinny łączyć w sobie pięć podstawowych funkcji – smarowanie, mycie, uszczelnianie, chłodzenie i przeciwdziałanie korozji. Jednak wraz z postępującym przebiegiem dochodzi do stopniowej utraty tych właściwości, dlatego tak ważne jest przestrzeganie zaleceń producenta samochodu co do częstotliwości wymiany oleju.