Oleje przekładniowe

Wszelkie przekładnie zębate stosowane w przenoszeniu napędu z silnika na koła napędowe pojazdów samochodowych muszą być poddawane odpowiedniemu smarowaniu. W tego typu przekładniach (skrzyniach biegów i to zarówno mechanicznych, jak i automatycznych, przekładniach głównych oraz mechanizmach różnicowych) w trakcie ich pracy na ich zębach może być tworzony film smarowy, który zdecydowanie zmniejsza tarcie współpracujących elementów oraz jest jednocześnie zdolny do przenoszenia nacisków w pełnym zakresie temperatur pracy.

Olejom przekładniowym stawiane są coraz większe wymagania wynikające z:

  • coraz większej mocy przenoszonych przez przekładnie
  • dążenia do zminimalizowania obsługi przekładni (tzn. wydłużania okresu pomiędzy wymianami oleju lub napełniania raz na cały okres ich eksploatacji)
  • coraz trudniejszych warunków eksploatacyjnych w różnych strefach klimatycznych.

Do głównych zadań olejów przekładniowych zaliczyć trzeba z pewnością:

  • zmniejszenie współczynnika tarcia
  • uszczelnienie przekładni
  • chłodzenie całej przekładni i poszczególnych współpracujących ze sobą elementów
  • oczyszczanie smarowanych elementów z produktów ich zużycia
  • ochronę przed korozją
  • tłumienie drgań

Oleje przekładniowe muszą obecnie zapewniać cichą pracę, minimalne straty mocy oraz trwałość przekładni równą trwałości całego pojazdu. Poza tym muszą się one charakteryzować:

  • minimalnymi zmianami lepkości w czasie eksploatacji w zakresie temperatur do około 165°C
  • małą lepkością
  • odpowiednią płynnością w niskiej temperaturze, zapewniającą łatwość rozruchu oraz gwarantującą właściwe smarowanie zimnej przekładni
  • odpornością na tworzenie osadów zarówno w niskiej, jak i wysokiej temperaturze.

Wszystkie typowe oleje przekładniowe opisywane są za pomocą dwóch klasyfikacji:

  • lepkościowej
  • jakościowej