Wszystkie oleje silnikowe mają swoje określone funkcje. Za ich główne zadanie postrzegamy zapewnienie odpowiedniego smarowania ruchomych części silnika. Faktycznie podstawową i najważniejszą funkcją olejów jest utworzenie trwałego filmu smarnego. Mają one również inne ważne zadania. Poniżej prezentujemy pięć najważniejszych funkcji olejów silnikowych:
- utworzenie trwałego filmu smarnego – poprzez dobór odpowiedniej lepkości i dzięki dodatkom (modyfikatory tarcia i dodatki przeciwzużyciowe) olej obniża współczynnik tarcia w silniku i zapobiega zatarciom jego elementów
- odprowadzanie ciepła – przez obmywanie i chłodzenie rozgrzanych elementów (pierścień ogniowy 250-300°C, denko tłoka 250°C, panewki do 130°C) oraz odprowadzanie ciepła do miski olejowej, olej pomaga utrzymywać odpowiednią temperaturę silnika; w bardzo zaawansowanych silnikach stosuje się natrysk oleju na denko tłoka w celu jego chłodzenia oraz dodatkowe chłodnice oleju
- ochrona przed korozją (żelaza i metali kolorowych) – poprzez dodatki zwiększające liczbę zasadową (alkaliczność oleju) w celu neutralizacji kwaśnych produktów spalania (kwaśne związki siarki, H2S itp.) olej zapobiega korozji; szczególnie czułe są elementy takie jak panewki, które wykonane są z metali kolorowych
- zapewnienie szczególności komory spalania – konstruktor silnika tak go projektuje, że dopiero po wprowadzeniu oleju o odpowiedniej lepkości pomiędzy pierścienie a tuleję cylindrową silnik osiąga założone ciśnienie sprężania
- utrzymanie silnika w czystości – stosowanie wysokiej jakości olejów bazowych oraz dodatków myjących i dyspergujących, olej zapobiega odkładaniu się nisko i wysokotemperaturowych zanieczyszczeń; pozostają one rozpuszczone w oleju i pływają w nim rozproszone, aż do momentu jego wymiany
Oleje silnikowe mają wiele funkcji, które muszą spełniać, aby w pełni zabezpieczać i chronić silnik. Dlatego bardzo ważny jest dobór odpowiedniego oleju dla silnika Twojego samochodu oraz regularna wymiana tego środka smarnego.
Olej silnikowy w samochodach ciężarowych
Oleje silnikowe w osobówkach mają do spełnienia inne funkcje, niż te stosowane w pojazdach ciężarowych. W przypadku tych pierwszych wspomagają m.in. uzyskiwanie maksymalnych osiągów, w postaci prędkości czy przyspieszenia. Inaczej natomiast ma się rzecz z olejami w silnikach wysokoprężnych, pracujących w ciężarówkach. Najważniejszym zadaniem jakie stawia się przed nimi, jest ochrona jednostki napędowej przed dużymi obciążeniami i wykonywaniem pracy na długich dystansach. Ponadto należy pamiętać, iż objętość oleju zastosowanego w pojazdach ciężarowych, jest często nawet dziesięciokrotnie większa, niż w osobówkach. Kolejną różnicę stanowią specjalne związki zastosowane w olejach, zwane przeciwutleniaczami. W przypadku samochodów osobowych zapewniają one odporność na chwilowe przeciążenia termiczne. Inaczej jest w przypadku dużych diesli, w których o wiele ważniejsze jest zagwarantowanie ich trwałości w długich interwałach. Pomiędzy kolejnymi wymianami oleju w niektórych przypadkach, szczególnie w pojazdach używanych do transportu dalekobieżnego, dystans ten wynosi nawet 100 tys. km.
Mobil Delvac – pełna lista produktów wraz z kodami