Wybierając oleje przekładniowe, podobnie jak w przypadku olejów silnikowych, trzeba kierować się przede wszystkim informacjami w instrukcji obsługi samochodu. Należy wziąć pod uwagę na klasyfikację lepkościową SAE (np.75W90), klasyfikację jakościową API (np. GL-5) oraz na specyfikacje producentów przekładni OEM, takich jak MAN, MB (Mercedes-Benz), Voith, czy ZF.
Wiele skrzyń biegów i osi wymaga różnych środków smarnych. Jeśli zostanie zastosowany ten sam olej dla różnych elementów może znacznie obniżyć poziom ochrony i wydajność pracy. Nowoczesne mechanizmy są niezwykle skomplikowane, dlatego wymagają uważnego doboru środka smarnego. Gwarantem bezawaryjnej, długiej pracy zawsze jest wybór oleju najwyższej jakości.
Podobnie jak przy silnikowych, decydujące są zalecenia producenta pojazdu bądź producenta skrzyni biegów. Taka informacja powinna być zawarta w książce serwisowej lub/i instrukcji obsługi. Z założenia wymiana oleju w przekładni to nawet 500 tys. km.
Występują także przekładnie, do których przeznaczone są specjalne oleje tzw. fill for life. Czyli jeden olej na cały okres użytkowania przekładni.
Duże wymagania
Tabor samochodów ciężarowych ulega ciągłym modyfikacjom. Nowe wymagania środowiskowe, takie jak norma Euro 6, zmniejszanie zużycia paliwa oraz zwiększania żywotności poszczególnych elementów maszyn narzuca na producentów stosowanie coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Powoduje to oczywiście rosnące oczekiwania dotyczące olejów, w tym przekładniowych.
Dlatego też dla nowych pojazdów coraz częstszym jest stosowanie syntetycznych produktów w klasach lepkości 75W80 i 75W90. Wyraźnym drugim kierunkiem zmian jest rosnącą popularność przekładni automatycznych.
Jednym z trendów, który możemy obecnie obserwować jest dążenie do wydłużenia czasu między wymianami oleju i zwiększenia oszczędności z tytułu mniejszej liczby przestojów. Rynek oczekuje też bezawaryjnej pracy i zapewnienia trwałości skrzyni biegów. Te przeciwstawne wymagania powodują, że zmienia się charakterystyka olejów i ich skład chemiczny. Ogólny kierunek rozwoju olejów przekładniowych jest podobny do tego, jaki obserwujemy w olejach silnikowych. Długie przebiegi determinują większe wykorzystanie olejów na bazie syntetycznej.