Układ napędowy każdego pojazdu samochodowego musi zawierać most napędowy. Oczywiście przeznaczenie pojazdu wymusza rodzaj konstrukcji mostu zarówno pod względem sposobu przenoszenia momentu obrotowego, jak również pod względem przenoszenia przezeń innych obciążeń, a także sposobu mocowania do niego innych układów, np. układu hamulcowego, kierowniczego czy elementów zawieszenia.
Most napędowy jest niewątpliwie podzespołem układu napędowego, w skład którego wchodzą ponadto silnik, sprzęgło, skrzynia biegów oraz wał napędowy. Należy go jednak kojarzyć również z rodzajem zawieszenia pojazdu oraz zdolnością do przenoszenia obciążeń wynikających z przewożenia ładunków.
Mosty napędowe w swej klasycznej postaci występują w samochodach ciężarowych, autobusach i samochodach dostawczych oraz rzadziej w samochodach osobowych z napędem tylnym i zależnym zawieszeniem kół jezdnych. Ich budowa zewnętrzna charakteryzuje się sztywną pochwą stanowiącą trzon konstrukcyjny zamykający w swoim wnętrzu większość mechanizmów. Pochwa sztywnego mostu napędowego podlega obciążeniom wynikającym z ciężaru pojazdu oraz dodatkowym obciążeniom występującym podczas jazdy. Wymaga się zatem od niej dostatecznej wytrzymałości i zadowalającej sztywności, przy jak najmniejszym ciężarze własnym.
Wraz ze wzrostem masy pojazdów, momentów obrotowych silników oraz oczekiwanej niezawodności samochodów ciężarowych (jak i osobowych) rośnie znaczenie olejów do przekładni głównych osi napędowych. Dobór właściwego oleju to jeden z kluczowych warunków niezawodności i pełnej sprawności tylnej osi napędowej w ramach codziennej eksploatacji samochodu.
Oleje do tylnego mostu – jego dobór to jeden z kluczowych warunków niezawodności i pełnej sprawności tylnej osi napędowej w ramach codziennej eksploatacji samochodu ciężarowego.