W związku z coraz większą troską o bezpieczeństwo produkcji żywności w oparciu o sektor chłodniczy wzrasta zapotrzebowanie na wysokiej jakości środki smarne, które są wstanie sprostać temu wyzwaniu. Każdy element maszyny lub procesu technologicznego został precyzyjnie zaprojektowany. W związku z tym chłodnictwo wymaga środka smarnego zapewniającego skuteczną ochronę przed zużyciem oraz wydajną pracę urządzeń. Oznacza to, że wybór właściwego środka smarnego jest bardzo ważny.
Brak właściwego utrzymania układów w systemach chłodniczych w sektorze spożywczym może skutkować przerwaniem produkcji powodując starty.
Czynniki bazujące na amoniaku (R-717) dominowały na rynku w 2015 r. i szacuje się, że tendencja będzie wzrostowa. Mają one coraz szersze zastosowanie w chłodnictwie przemysłowym oraz w sprzęcie chłodniczym wykorzystywanym w handlu
Przewiduje się najszybszy wzrost ilości dwutlenku węgla (R-744) jako naturalnego czynnika chłodniczego na rynku do 2020 roku wskutek zastosowania dwutlenku węgla w tej roli w supermarketach i detalicznych sieciach spożywczych, w których używa się go zarówno do chłodzenia, jak i w układach klimatyzacji.
Niezbędnym warunkiem prawidłowej pracy sprężarki jest zapewnienie właściwego smarowania wszystkich części ruchowych oraz użycie oleju odpowiedniego do danej konstrukcji sprężarki, rodzaju czynnika chłodniczego, zakresu ciśnienia i temperatury pracy sprężarki.
Olej w sprężarce ma do spełnienia dwa podstawowe zadania, których prawidłowa realizacja jest gwarancją zapewnienia długiego okresu jej eksploatacji w instalacji:
Olejom stosowanym powszechnie w sprężarkach chłodniczych stawia się cały szereg wymagań, które są tym trudniejsze do spełnienia ze względu na fakt, że olej w tym urządzeniu znajduje się nie tylko w sprężarce, lecz w niewielkich ilościach również w innych elementach instalacji. Wskutek tego olej styka się bezpośrednio z czynnikiem chłodniczym w szerokim zakresie ciśnień i temperatur pracy sprężarki.
W takich warunkach olej do sprężarek chłodniczych musi charakteryzować się wieloma własnościami, wśród których wyróżnić można m.in.:
O czystości środka smarnego tuż po wyprodukowaniu świadczą przede wszystkim jego barwa i przezroczystość. Mętnienie i ciemnienie oleju świadczy o obecności zanieczyszczeń mechanicznych (kurz, produkty reakcji chemicznych, itd.). Olej do sprężarek chłodniczych powinien zawierać jak najmniej żywic, asfaltów, popiołu, parafin i koksu. O stopniu rafinacji oleju świadczy jego liczba kwasowa (wskaźnik kwasowości, liczba neutralizacji). Liczba ta ma szczególne znaczenie dla sprężarek hermetycznych i półhermetycznych. Przeprowadzone w ostatnich latach badania wykazały jakie wartości koncentracji kwasów mogą doprowadzić do uszkodzenia uzwojenia silnika sprężarki.
Smarność, lepkość i płynność to parametry gwarantujące zapewnienie trwałego filmu olejowego na powierzchniach trących oraz zachowanie warunków powrotu oleju do sprężarki. W instalacjach chłodniczych stosuje się oleje o wartości współczynnika lepkości kinematycznej od 22 do 100 mm2/s. Zbyt duża lepkość powoduje znaczne zwiększenie tarcia, zbyt mała zaś może spowodować zacieranie się ruchowych części sprężarki. Dlatego należy pamiętać o tym, że wraz z obniżaniem się temperatury odparowania powinien być stosowany olej o coraz niższej wartości współczynnika lepkości kinematycznej.
Niska temperatura krzepnięcia i mętnienia to kolejne cechy charakterystyczne, które powinien spełniać olej do instalacji chłodniczych. W niskich temperaturach wytrącają się cząsteczki parafiny utrudniając powrót oleju do sprężarki, zatykają się przewody olejowe i elementy rozprężne (szczególnie narażone są rurki kapilarne). Spełnienie warunku zapewnienia odpowiednio niskiej temperatury krzepnięcia oleju jest niezbędne ze względu na to, że w niskotemperaturowej części urządzenia chłodniczego, szczególnie w parowaczu, następowałoby osadzanie się oleju na ściankach aparatów. Utrudniałoby to w znacznym stopniu wymianę ciepła między czynnikiem chłodniczym a otoczeniem i praktycznie uniemożliwiało odprowadzanie oleju z tych aparatów. W instalacjach chłodniczych nie występuje bezpośrednie niebezpieczeństwo zapłonu oleju, jednak po przekroczeniu temperatury rozkładu termicznego następuje rozkład oleju i uwolnienie z niego substancji lotnych, co negatywnie odbija się na smarności. Przy długotrwałym przekroczeniu temperatury rozkładu oleju oraz jednoczesnej obecności powietrza, w instalacji następuje zgubna dla instalacji karbonizacja oleju.
Niska higroskopijność oleju to kolejna z cech jaką powinien charakteryzować się olej chłodniczy. Obecność wody w instalacji chłodniczej – poza wszystkimi zgubnymi konsekwencjami dla instalacji – pogarsza właściwości smarne oleju, przyczynia się do tworzenia kwasów powodujących korozję urządzenia i platerowanie miedzią gorących części sprężarki. Biorąc pod uwagę tylko własności smarne oleju, jego nierozpuszczalność w czynniku chłodniczym byłaby niezwykle pożądana, gdyż nie występowałoby wówczas zjawisko spieniania środka smarnego w skrzyni korbowej przy obniżaniu ciśnienia oraz problemy ze zmianą jego lepkości. Z kolei w celu umożliwienia powrotu oleju do sprężarki, zdolność oleju do wytworzenia roztworów z ziębnikiem w pełnym zakresie temperatur roboczych instalacji jest niewątpliwą zaletą.
Należy jednak pamiętać o fakcie występowania obszarów ograniczonej mieszalności (obszary rozwarstwienia). Są to przedziały temperatur, w których mieszanina rozwarstwia się na czynnik chłodzący i olej. Znajomość obszarów ograniczonej mieszalności (tzw. luk mieszalności) jest niezwykle istotna również z punktu widzenia odprowadzania oleju z parowacza.
Dlatego odpowiedni dobór oleju do urządzenia chłodniczego ma znaczenie kluczowe. Ilość rozpuszczonego w oleju czynnika chłodniczego wpływa m.in. na:
Dowody uzyskanych korzyści przy zastosowaniu produktów Mobil
Mobil EAL Arctic – profil jakości
Mobil Gargoyle Arctic SHC Seria 200
Mobil SHC Gargoyle 80 POE Informacje techniczne