Czasami niektórzy się zastanawiają, jaka jest różnica między syntetycznym i semisyntetycznym olejem silnikowym?
Wszystkie dostępne oleje silnikowe tworzone są w oparciu o oleje bazowe i dodatki uszlachetniające. W pełni syntetyczne oleje silnikowe zawierają 100% niekonwencjonalnych, wysokowydajnych, syntetycznych olejów bazowych o doskonałych charakterystykach. W europejskim obrocie handlowym przyjmuje się, że olej syntetyczny (półsyntetyczny, semisyntetyczny, częściowo syntetyczny itd.) zawiera ponad 30% składników syntetycznych (mniej niż 70% mnieralnych). Smary i oleje mineralne produkowane na bazie olejów z grup 1. do 3. zawierają zazwyczaj tylko mineralne oleje bazowe.
W kategorii substancji w pełni syntetycznych można wyodrębnić kilka wyjątków. W Niemczech do grupy w pełni syntetycznych olejów smarnych zaliczane są produkty na bazie olejów z grupy 4. i 5. (polialfaolefinów i estrów). W Japonii do grupy substancji w pełni syntetycznych zaliczane są tylko produkty na bazie polialfaolefin. W Ameryce Północnej oleje mogą być uznane za w pełni syntetyczne, jeśli indeks lepkości mieszanki mineralnego oleju bazowego (grupa 2.) i syntetycznego oleju bazowego przekracza 120. Taka norma ma znaleźć zastosowanie także w Europie. Właściwości olejów i smarów zależą od właściwości użytej do ich wytworzenia surowej ropy naftowej, wydestylowanych olejów bazowych oraz od dodatków. Decydują one o ostatecznej postaci smaru przeznaczonego do użytkowania w konkretnym celu i konkretnych warunkach.
Semisyntetyczne (półsyntetyczne) oleje silnikowe (zwane często „mieszankami”) to połączenie mniejszego procentu syntetycznych olejów bazowych z konwencjonalnym olejem mineralnym.