Ceny paliw stały się nieprzewidywalne, a na horyzoncie nie widać trendu spadkowego. Taka sytuacja zmusza spedytorów częściej niż dotychczas do aktualizacji stawek paliwowych w rozliczeniach z przewoźnikami. Jednak to zaledwie jeden z wielu kroków jakie należy podjąć, aby kontrolować wydatki i dobrze zarządzać kosztami operacyjnymi. Wśród obszarów z potencjałem oszczędności, na uwagę zasługuje inwestycja w wysokiej jakości, syntetyczne oleje silnikowe, redukujące zużycie paliwa. Szukanie sposobów na ograniczenie kosztów utrzymania floty powoduje, że serwisanci coraz częściej otrzymują pytania, jak poprzez umiejętny dobór środków smarnych oszczędzić pieniądze.
Paliwo od zawsze odgrywa wiodącą rolę w strukturze wydatków firmy transportowej. Środki smarne natomiast należą do tych zakupów, które generują poniżej 1% kosztów dla przewoźnika. „Praktyka pokazuje, że czasami warto bliżej przyjrzeć się mniejszym wydatkom, które łatwo zignorować. To niejednokrotnie w nich drzemie istotny potencjał oszczędności. W przypadku optymalizacji doboru środków smarnych mówimy o oszczędnościach rzędu nawet kilku tysięcy złotych rocznie na każdy pojazd ciężarowy” – wyjaśnia Jerzy Domaszczyński, CVL Sector Specialist, Poland & EE Cluster z ExxonMobil.
Chcąc osiągnąć korzyści, po pierwsze należy zerwać ze złym nawykiem szukania szybkich oszczędności. Temat jest dobrze znany pracownikom warsztatów, którzy nierzadko z dużymi obawami realizują na żądanie klienta plan skrajnie taniego serwisowania, oparty o zakup najtańszego produktu. W przypadku olejów silnikowych taka taktyka jest dużym błędem.
„Z perspektywy paliwooszczędności, ale również skuteczności ochrony silnika, najwięcej korzyści oferują nowoczesne oleje syntetyczne o niskiej lepkości. Ich wyższa cena wynika z zastosowania wysokiej jakości olejów bazowych, unikalnych dodatków oraz z nakładów na inwestycje w rozwój nowych formulacji smarnych. Prace nad nowym olejem do ciężarówki to bardzo skomplikowany i kosztowny proces, a paliwooszczędność produktu o niskiej lepkości – takiego jak Mobil Delvac 1 LE 5W30 – zawsze musi iść w parze z odpornością formulacji na degradację oraz skuteczną i długotrwałą ochroną silnika” – dodaje specjalista Mobil Delvac.
Ciekawe rezultaty w zakresie ograniczania wydatków na paliwo przyniosły testy przeprowadzone u jednego z dużych, europejskich przewoźników, dysponującego flotą 210 pojazdów ciężarowych. Sieć serwisowa przewoźnika od dłuższego czasu koncentrowała się na poszukiwaniach możliwości dalszego ograniczania kosztów paliwa oraz emisji CO2. W ramach współpracy z firmą ExxonMobil, przewoźnik zdecydował się przeprowadzić analizę porównawczą, Zastosowano ją pomiędzy dotychczasowym, wysokiej jakości syntetycznym olejem silnikowym 5W30 oraz Mobil Delvac 1 LE 5W30. Testy porównawcze dwóch produktów syntetycznych o tej samej klasie lepkości objęły osiem pojazdów ciężarowych.
„Wybór oleju Mobil Delvac 1 LE 5W30 do testów wynikał z jego formulacji, umożliwiającej ograniczenie tarcia w silniku, co przynosi oszczędność paliwa. Obniża również temperaturę oleju, czyli sprzyja wydłużeniu żywotności środka smarnego. Nie bez znaczenia jest też bardzo wysoki wskaźnik lepkości oleju, co generuje korzyści podczas zimnego rozruchu i zmniejsza zużycie w wysokich temperaturach pracy” – podkreśla Jerzy Domaszczyński z ExxonMobil.
Dane uzyskane z pomiaru przebiegu i spalania paliwa w ciągu miesiąca wykazały średnie oszczędności na poziomie 2,1% w porównaniu do zużycia w tym samym okresie poprzedniego roku. Warunki eksploatacyjne i pogodowe były porównywalne w obu okresach. Poza poprawą osiągów i wydłużeniem żywotności silnika dzięki redukcji tarcia, roczne koszty paliwa na każdy pojazd zmniejszyły się o ponad 1250 EUR, a emisja CO2 o około 3 tony. Zatem gdyby zmiany objęły flotę 210 pojazdów ciężarowych MAN, Mercedes-Benz i Iveco tego niemieckiego przewoźnika, wartość potencjalnych oszczędności przekroczyłaby 260 tys. EUR rocznie*.
Biorąc pod uwagę wyniki wszystkich testów przeprowadzonych przez ExxonMobil wspólnie z przewoźnikami i ośrodkami badawczymi, bezsprzecznie można określić wysokiej jakości olej syntetyczny o niskiej lepkości mianem cichego bohatera, który pomaga oszczędzać paliwo. Trudno o lepsze rozwiązania w czasach, gdy cena litra oleju napędowego utrzymuje się na rekordowo wysokim poziomie.
Wśród produktów Mobil Delvac dostępnych w naszej ofercie na szczególną uwagę zasługują:
Mobil Delvac 1 LE 5W30, w pełni syntetyczny olej do wysokoobciążonych silników Diesla, który łączy zaawansowaną technologię ochrony silnika w pojazdach niskoemisyjnych z większymi możliwościami w zakresie oszczędności paliwa oraz innymi korzyściami związanymi ze stabilnym funkcjonowaniem silnika, takimi jak trwałość, ochrona systemów emisji i wydłużone okresy między wymianami oleju. Spełnia lub przewyższa wymagania: ACEA E9/E7/E6; API CJ-4/CI-4 PLUS/CI-4/SN. Aprobaty (wybrane): MB-Approval 228.51/228.31; MAN M 3677/M 3477/M 3271-1; Volvo VDS-4/VDS-3; Renault Truck RLD-3/RLD-2; Scania LDF-4.
Mobil Delvac XHP ESP FE 5W30 zapewnia doskonałą ochronę silnika i potencjalną oszczędność paliwa. Ten wysokiej jakości produkt ma sprostać najnowszym wymaganiom Volvo, Daimler, Detroit, Mack, Renault i Cummins dla ich najnowszych silników wysokoprężnych. Zastosowane oleje bazowe zapewniają doskonałą płynność w niskich temperaturach oraz zachowanie lepkości w wysokich temperaturach i kontrolę lotności. Oleje bazowe, system dodatków i obniżona lepkość filmu (HT/HS) przyczyniają się do potencjalnej oszczędności paliwa. Spełnia lub przewyższa wymagania: API FA-4; Cummins CES 20087. Aprobaty (wybrane): MB-Approval 228.61; Volvo VDS-5; Renault Trucks RLD-5.
Mobil Delvac Ultra SCA 75W90 to olej przekładniowy przeznaczony do skrzyń biegów pojazdów ciężarowych Scania i MAN, pracujących w trudnych warunkach. Produkt stworzono na bazie oleju syntetycznego wraz z zaawansowanymi dodatkami, co zapewnia znaczne korzyści w porównaniu z tradycyjnymi olejami przekładniowymi. Najnowocześniejsza technologia stosowana w tym oleju zapewnia doskonałą jakość, lepiej chroni przed degradacją termiczną i utlenianiem. Przyczynia się także do zmniejszenia zużycia i korozji, poprawy stabilności wytrzymałości na ścinanie i przedłużenia żywotności. Posiada aprobatę MAN 341 Typ GA2 oraz spełnia wymagania specyfikacji Scania STO 2:0 G.
Informacje o pozostałych środkach smarnych Mobil Delvac do pojazdów ciężarowych znajdziesz na stronie www.mobil.pl oraz SmarT Plus – oleje do pojazdów ciężarowych
*Oszczędność paliwa przy założeniu całkowitego rocznego przebiegu 200 tys. km, średniego dotychczasowego zużycia paliwa 28L/100 km oraz ceny oleju napędowego obowiązującej w momencie zbierania danych. Redukcja emisji CO2 obliczona na podstawie współczynnika emisji 2,65 kg/l (źródło: DEKRA). Rzeczywista poprawa oszczędności paliwa może się różnić w zależności od typu pojazdu, stylu jazdy, warunków eksploatacji pojazdu i płynów eksploatacyjnych. W kalkulacji uwzględniono dodatkowy koszt oleju syntetycznego Mobil Delvac 1 LE 5W-30.