Podczas gdy świat zmaga się z bezprecedensowymi wyzwaniami, przychodzi nam zupełnie naturalnie szukanie inspiracji u naszych sąsiadów. To samo możemy powiedzieć o przemyśle produkcyjnym. Patrząc na szeroki zakres działań marki Mobil na całym świecie, możemy dowiedzieć się, w jaki sposób różne branże i przedsiębiorstwa wdrażają rozwiązania w zakresie środków smarnych, aby sprostać typowym wyzwaniom.
Wiele z nich możemy podpatrzeć na wymagających torach wyścigowych Formuły 1. Mobil wykorzystuje wiedzę zdobytą dzięki współpracy z zespołem Red Bull Racing Honda podczas opracowywania rozwiązań do smarowania prowadnic obrabiarek. Mimo że na pierwszy rzut oka przemysł produkcyjny i F1 to dwie zupełnie różne branże, w rzeczywistości mają one zadziwiająco wiele wspólnego.
„Definicją Formuły 1 są ekstremalne warunki” – mówi Ewa Jeżewska, Field Marketing Advisor Europe w firmie ExxonMobil. „Zespoły takie jak Red Bull Racing Honda przekraczają granice prędkości, przeciążenia i temperatur silnika w każdej sekundzie wyścigu. Przedsiębiorstwa produkcyjne również stoją przed podobnymi wyzwaniami, mimo że nie są one aż tak efektowne. Aby osiągnąć sukces, muszą zmierzyć się z ekstremalnymi temperaturami, obciążeniami i warunkami eksploatacyjnymi, jednocześnie utrzymując optymalną produktywność”.
W obliczu rosnącej konkurencji zaawansowane smarowanie może pomóc rozwiązać problemy uniemożliwiające wydajną pracę. Oto cztery przykłady wykorzystania w zakładach produkcyjnych tych samych rozwiązań, które również stosowane są w F1.
Układy hydrauliczne są sercem branży. Znacząco wpływają również na osiągi bolidów F1, zapewniając moc pojazdu pędzącego z prędkością nawet 370 km/h. A skoro układ hydrauliczny jest sercem, olej działa niczym krew – utrzymuje w ruchu i chroni ważne podzespoły.
Układy hydrauliczne w bolidach F1 odgrywają ogromną rolę w osiąganiu ekstremalnych prędkości, umożliwiając wysoce czułą regulację skrzydeł w celu uzyskania odpowiedniej dynamiki i docisku. Zespół Red Bull Racing Honda stosuje syntetyczny olej hydrauliczny Mobil SHC 526 w swoim bolidzie RB17, zarówno w skrzyni biegów, jak i w układzie kierowniczym i hamulcowym.
Oprócz wyjątkowej ochrony podczas coraz szybszych cykli pracy, najnowsza generacja olejów hydraulicznych Mobil pomaga utrzymać przemysłowe układy hydrauliczne w czystości, zapewnia ochronę przed zużyciem, a nawet umożliwia potencjalną oszczędność energii. Więcej informacji można znaleźć na infografice dotyczącej przemysłu produkcyjnego.
Zespoły wyścigowe i zakłady produkcyjne również borykają się z dużymi wahaniami temperatur roboczych. Nadmierne ciepło może wpływać na lepkość środka smarnego, co może powodować poważne uszkodzenia komponentów. Kluczowe znaczenie ma stosowanie smaru, który jest w stanie wytrzymać szeroki zakres temperatur.
Zespoły F1 używają smarów w obszarach, takich jak wał napędowy i łożyska kół. W swoim bolidzie RB17 Red Bull Racing Honda stosuje smar Mobilith SHC 220. Mobilith SHC 220 to czerwony, wysokiej jakości smar syntetyczny, który zapewnia długie okresy między przesmarowaniami i zwiększoną ochronę przed zużyciem, nawet w wysokich temperaturach.
W operacjach produkcyjnych o dużej intensywności, od maszyn przetwórczych po przekładnie i wysoko obciążone łożyska, tego typu zaawansowane smary zapewniają kluczową najwyższą ochronę pozwalającą ograniczyć zużycie.
Niezależnie od tego, czy sukces mierzy się w milionowych częściach sekundy, czy milionach dolarów, żadna branża nie może sobie pozwolić na nieplanowane przestoje. Aby im zapobiec, konieczne jest proaktywne podejście do smarowania.
Poza stosowaniem najlepszych smarów, inżynierowie F1 rutynowo wykorzystują dane z analiz próbek oleju. Pozwala to zapobiegać potencjalnym problemom mechanicznym i pomaga utrzymać samochód w dobrym stanie.
Aby poprawić dostępność sprzętu, zakłady produkcyjne powinny przyjąć podobne podejście. Wybór środka smarnego najwyższej jakości może pomóc wydłużyć okresy pomiędzy wymianami oleju. Pozwala to ograniczyć koszty, interakcje operatora z maszyną oraz ilość odpadów. Usługi analizy zużytego oleju, takie jak Mobil Serv Lubricant Analysis mogą służyć jako cenny system wczesnego ostrzegania, pomagający zespołom i inżynierom utrzymania ruchu we wczesnej identyfikacji problemów.
Znaczenie tego rodzaju pomocy potwierdza kierowca Red Bull Racing Honda, Max Verstappen: „Moim zadaniem jest przekraczanie własnych granic oraz maksymalne wykorzystanie możliwości mojego bolidu F1. Staram się być jak najlepiej przygotowany, ponieważ w zespole jest wiele osób, które w każdy weekend liczą na to, że zdobędę jak najwięcej punktów. Inżynierowie Mobil oraz stosowana przez nich technologia smarowania są naprawdę ważną częścią naszego zespołu, ponieważ zapewniają ochronę tysięcy części w naszych bolidach F1. Posiadanie na torze laboratorium do analizy próbek oleju podczas weekendu wyścigowego jest świetnym rozwiązaniem. Dzięki któremu zespół może zadziałać szybko, jak tylko znajdzie coś nietypowego”.
Główne zespoły wyścigowe mają oczywiście własne zakłady produkcyjne. Mieszczący się w Wielkiej Brytanii zakład Red Bull Racing Honda produkuje ponad milion podzespołów rocznie. Tolerancje podczas obróbki mierzone są w mikronach, dlatego tylko wysokiej jakości olej do prowadnic może zapewnić wymagany poziom precyzji i trwałości narzędzia. Red Bull Racing Honda stosuje oleje do prowadnic serii Mobil Vactra – są to produkty powszechnie stosowane w narzędziach obróbkowych, które zwiększają wydajność prowadnic dzięki wyjątkowym właściwościom zapobiegającym tarciu.
Na szczęście nie trzeba być światowej sławy zespołem wyścigowym, aby móc korzystać z zalet zaawansowanych rozwiązań w zakresie smarowania. Więcej informacji na temat korzyści dla firm można znaleźć na stronie internetowej Mobil mobil.pl
© 2021 Exxon Mobil Corporation. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zawsze stosować się do instrukcji maszyny.