Turbosprężarka czy sprężarka mechaniczna? Są to terminy, które często są ze sobą mylone. Obie nazwy zawierają człon „sprężarka”, dlatego łatwo utożsamiać je z jednym i tym samym urządzeniem. Jest jednak kilka znaczących różnic, które sprawiają, że części te znajdują się na przeciwległych końcach motoryzacyjnego spektrum.
Turbosprężarki i sprężarki mechaniczne: rola indukcji
Zanim poruszony zostanie temat różnic, warto zrozumieć, jakie cechy wspólne łączą turbosprężarki i sprężarki mechaniczne. Oba rodzaje sprężarek to systemy doładowania. Ich działanie opiera się na dostarczaniu sprężonego powietrza do silnika, a większa ilość tlenu pozwala uzyskać dodatkową energię.
Główną różnicę pomiędzy turbosprężarką a sprężarką mechaniczną stanowi źródło zasilania. W turbosprężarkach spaliny z pojazdu wykorzystywane są do napędzania dwóch wirników – turbiny i sprężarki. Sprężarki mechaniczne zasilane są bezpośrednio z silnika – koło pasowe napędza koła zębate, które z kolei obracają wirnikiem sprężarki.
Nowa rola turbosprężarek w nowoczesnych silnikach
W ostatnich czasach wzrostem popularności cieszą się jednak tylko turbosprężarki, które chętnie są stosowane przez największych producentów samochodów ze względu na korzyści polegające na zmniejszeniu zużycia paliwa. Niezależnie od zastosowania, turbosprężarki i sprężarki mechaniczne przyczyniają się do powstawania ekstremalnych warunków pracy, co wiąże się z większymi wymaganiami dla olejów silnikowych. Dlatego producenci pojazdów wyposażonych w turbodoładowane silniki i silniki wyposażone w sprężarki mechaniczne stosują oleje Mobil 1™ do pierwszego, fabrycznego napełniania.