Krótki czas naprawy jest ważniejszy od kosztów, a na wybór warsztatu wyraźnie wpływają opinie rodziny lub znajomych. Wynika to z badania przeprowadzonego na zlecenie producenta olejów silnikowych Mobil 1 wśród 4000 kierowców z Polski, Niemiec, Francji i Włoch*.
Badanie Mobil 1 nie potwierdza kryzysu zaufania do mechaników – 90% respondentów z Polski wie, dokąd należy udać się po fachową poradę. Około połowa kierowców z Polski wybiera warsztat samochodowy w ciągu 4 godzin. Co czwarty respondent nie poświęca na to więcej niż godziny. Ostrożniej w porównaniu do kierowców z innych krajów wydajemy pieniądze na serwis. W Niemczech 30% kierowców wybiera warsztat bez analizowania wydatków domowych i kosztów naprawy. Z kolei u nas tak zachowuje się tylko co dziesiąty kierowca.
Zaufanie to podstawa przy wyborze warsztatu w każdym kraju. Jednak Polskę wyróżnia wysoka pozycja wyboru serwisu samochodowego z polecenia. Rekomendacja rodziny lub znajomych jest ważna dla 54% respondentów z Polski, w porównaniu do 49% kierowców z Niemiec, 37% z Francji i 35% z Włoch. Co zatem decyduje o ponownej wizycie w warsztacie według uczestników badania Mobil 1? We wszystkich krajach kierowcy najczęściej wskazywali na jakość serwisu (83,5%), ale w Polsce wyższe znaczenie miał również czas naprawy (66%). Okazał się on ważniejszy nawet od kosztów usługi (63%). Dla kierowców z Polski duże znaczenie ma także fakt, czy warsztat używa produktów marek premium (34% w porównaniu do 31% we Włoszech, 19% we Francji oraz 16% w Niemczech).
Podobieństwo w zachowaniu kierowców z różnych krajów widać natomiast w priorytetach towarzyszących wyjazdom rodzinnym. Bez względu na miejsce zamieszkania, najwięcej uwagi poświęcamy kontroli stanu technicznego samochodu – między innymi sprawdzamy poziom oleju i ciśnienie w oponach. Na drugim miejscu znalazło się planowanie trasy – w porównaniu z innymi krajami ta kwestia ma dla Polaków większe znaczenie. Przed wyjazdem w podróż trasę planuje 75% respondentów z Polski. Dla porównania w Niemczech jest to do 65% uczestników badania, 63% z Włoch oraz 61% z Francji.
Badanie Mobil 1 zostało przeprowadzone w ramach programu Mobil 1 Workshop, zrzeszającego warsztaty samochodowe z całej Europy. Więcej informacji o Programie u autoryzowanych dystrybutorów środków smarnych Mobil.
*Badanie 3GEM Research & Insights przeprowadzone w październiku 2017 na grupie 4000 kierowców z Polski (1000), Francji (1000), Niemiec (1000) i Włoch (1000).