Systemy start-stop to prosty sposób na oszczędzanie paliwa na przykład na czerwonym świetle. To popularne w najnowszych autach osobowych rozwiązanie nie pozostaje jednak bez wpływu na rozrusznik, silnik i olej. Silniki wyposażone w systemy start-stop narażone są na większe obciążenia niż pozostałe rodzaje silników. Podczas gdy silnik przeciętnego samochodu jest uruchamiany sześć lub osiem razy dziennie, silnik z technologią start-stop wykona ten sam cykl dziesiątki razy więcej. Wpływa to na wiele elementów silnika – począwszy od rozrusznika czy akumulatora, a skończywszy na wale korbowym.
Wiele rozruszników oraz akumulatorów jest przystosowanych do warunków pracy z systemem start-stop, jednak konstrukcja silnika spalinowego pozostaje niezmienna. Dlatego konieczna jest skuteczniejsza ochrona przed zwiększonym obciążeniem wału korbowego i łożysk korbowodu, co wynika z częstych cyklów uruchamiania i zatrzymywania. Niektórzy producenci stosują już powłoki ochronne, których zadaniem jest zabezpieczenie łożysk przed przyspieszonym zużyciem. Dodatkowo w pełni syntetyczny olej silnikowy Mobil 1 został specjalnie opracowany z myślą o ograniczaniu zużycia najważniejszych elementów silnika z systemem start-stop.
Inżynierowie ExxonMobil badają technologię olejów Mobil 1 podczas specjalnych testów systemu start-stop. Każda z prób obejmuje 300 000 cykli start-stop. Specjaliści starają się odtworzyć trudne warunki, jakie panują na drogach. Pomaga im to precyzyjnie oceniać efektywność pracy i ochronę jaką olej Mobil 1 zapewnia systemom start-stop. W tym celu przeprowadzono symulację jazdy na dystansie 190 000 km z wydłużonymi okresami pomiędzy wymianami oleju. Wynik przełożono na 80 cykli start-stop dziennie. Na tej podstawie inżynierowie ExxonMobil udowodnili doskonałą skuteczność działania oleju Mobil 1 5W30 i ochronę przeciwzużyciową w pojazdach z systemem start-stop.
Dobierz odpowiedni olej silnikowy do pojazdu z systemem start-stop