Na zlecenie producenta olejów silnikowych Mobil Delvac™ City Logistics*, wśród warsztatów niezależnych przeprowadzono badania. Wynika z nich, że 59% warsztatów serwisuje coraz więcej pojazdów dostawczych. Dla większości mechaników jest to szansą na dodatkowy zysk i rozwój biznesu. W tym samym badaniu mechanicy ocenili na trzy z minusem dbałość właścicieli VAN-ów o auto i pilnowanie kolejnych przeglądów. To mało biorąc pod uwagę fakt, że niesprawny samochód w firmie oznacza przestój w pracy, a nawet ryzyko kar za opóźnienia dostaw.
Według badania przeprowadzonego przez autoryzowanych dystrybutorów olejów Mobil™, 59% warsztatów niezależnych zaobserwowało w ciągu ostatnich dwóch lat wzrost obecności VAN-ów w swoim serwisie. W najbliższych latach ten wynik powinien być wyższy. Będzie miał na to wpływ fakt, że z roku na rok liczba aut dostawczych serwisowanych po zakończeniu okresu gwarancyjnego poza ASO będzie coraz wyższa.
Ponad połowa (52%) spośród 63 warsztatów przyznaje, że serwis VAN-ów to szansa na większe zyski. Można by zapytać dlaczego nie więcej? Wśród powodów są ograniczone możliwości warsztatowe. Na przykład brak stanowisk przygotowanych pod naprawy większych pojazdów. To też godziny pracy pokrywające się z czasem realizacji dostaw lub po prostu wystarczająca liczba klientów wśród właścicieli samochodów osobowych.
Istnieją jednak warsztaty, które świadomie rozwijają ofertę pod klienta firmowego: „Nasz warsztat posiada stanowisko przygotowane specjalnie dla samochodów dostawczych. W ostatnim czasie przyjeżdża do nas wyraźnie więcej VAN-ów czemu sprzyja rozwój spedycji i branży budowlanej. Jedno stanowisko to często za mało, szczególnie że spodziewamy się dalszego wzrostu liczby klientów z tej kategorii” – mówi Stanisław Papis, właściciel PAPIS AUTO Serwisu, warsztatu uczestniczącego w programie Mobil 1™ Workshop.
W badaniu na zlecenie producenta olejów Mobil Delvac mechanicy surowo ocenili stan techniczny i pilnowanie terminu przeglądów przez właścicieli samochodów dostawczych. Efektem wielu niskich not jest średnia ocena na poziomie trójki z minusem. Widocznym problemem jest odkładanie serwisu na później i szukanie szybkich oszczędności. Serwis VAN-a oznacza przestój pojazdu i wstrzymanie świadczenia usług transportowych, więc musi być dobrze zaplanowany. Ocena opłacalności nie powinna opierać się wyłącznie na cenie zakupu oleju, akumulatora czy opon. Wpływ na to powinna mieć prognoza całkowitego kosztu posiadania pojazdu (TCO).
Na przykład wysokiej jakości oleje syntetyczne mogą zmniejszyć TCO. Jest to możliwe dzięki skuteczniejszej ochronie silnika i jego osprzętu. To także możliwości ograniczenia zużycia paliwa w porównaniu z konwencjonalnymi olejami silnikowymi.
*Wyniki badania przeprowadzonego w październiku 2018 roku wśród przedstawicieli 63 warsztatów niezależnych współpracujących z autoryzowanymi dystrybutorami olejów Mobil, firmami Ekonaft, Mobipol i SmartPlus.