Wszystkie oleje silnikowe podlegają specyfikacjom: lepkościowym i jakościowym. Te ostatnie można oznaczyć posługując się oznaczeniam międzynarodowymi (amerykańskimi API i europejskimi ACEA) oraz wymogami producentów silników (patrz poniższy diagram)
Najbardziej rozpowszechniona i szeroko stosowana na wszystkich kontynentach jest norma SAE J300 (Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych USA). Klasyfikacja ta grupuje oleje silnikowe w klasy lepkościowe:
• tzw. zimowe: SAE 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W
• tzw. letnie: SAE 16, 20, 30, 40, 50, 60
Europejscy producenci silników mają większe wymagania dla olejów, ponieważ silniki w samochodach europejskich różnią się pod względem:
Oleje przeznaczone do silników benzynowych i Diesla samochodów osobowych i lekkich dostawczych, tzw. energooszczędne, charakteryzujące się bardzo niską lepkością wysokotemperaturową HTHS od 2,9 do 3,5 cP. Zaleca się stosowanie ich tylko w nowoczesnych silnikach przystosowanych do takich olejów. Podstawowa klasa olejów „paliwooszczędnych” – klasy lepkości SAE 0W20, 0W30
KATEGORIA USUNIĘTA wg ACEA zmiany z 2016
Oleje o bardzo dobrych właściwościach do stosowania w silnikach benzynowych i Diesla nowoczesnych konstrukcji, mocno wysilonych, pracujących w trudnych warunkach. Odpowiednie także do silników doładowanych i turbodoładowanych. Znacząco wzrosły wymagania czystości i ochrony przeciwzużyciowej w stosunku do wymagań ACEA 2007. Podstawowa klasa olejów silnikowych – klasy lepkości SAE xW-40,50,60.
Oleje o bardzo dobrych właściwościach do stosowania w silnikach benzynowych i Diesla z wtryskiem bezpośrednim nowoczesnych konstrukcji, mocno wysilonych, pracujących w trudnych warunkach, można ich używać także w silnikach wymagających oleju B3. Znacząco wzrosły wymagania czystości i ochrony przeciwzużyciowej w stosunku do wymagań A3/B3.Olej silnikowyA3/B4 spełniający także wymagania B4 (turbodoładowanie) – spotykany zapis A3/B3/B4.
Oleje o bardzo dobrych właściwościach przeznaczone do silników benzynowych i Diesla samochodów osobowych i lekkich dostawczych HTHS od 2,9 do 3,5 cP. Zaleca się stosowanie ich tylko w nowoczesnych silnika, tzw. energooszczędne, charakteryzujące się bardzo niską lepkością wysokotemperaturową przystosowanych do takich olejów. Olej silnikowy paliwooszczędny, wydłużone okresy wymian– ulepszona klasa A1/B1
Oleje o bardzo dobrych właściwościach przeznaczone do silników benzynowych i Diesla samochodów osobowych i lekkich dostawczych wyposażonych w filtry cząstek stałych (DPF) i układy katalityczne 3-funkcyjne (3-drożne) TWC, wymagających olejów lekkobieżnych, niskopopiołowych „Low SAPS” o niskiej lepkości wysokotemperaturowej HTHS większej niż 2,9 mPa*s. Oleje tej klasy zwiększają trwałość filtrów DPF i układów katalitycznych TWC oraz zmniejszają zużycie paliwa >3%. Najwyższe wymagania SAPS (>0,5%) gwarantują najdłuższą pracę filtrów DPF
Oleje o bardzo dobrych właściwościach przeznaczone do silników benzynowych i Diesla samochodów osobowych i lekkich dostawczych, wyposażonych w filtry cząstek stałych (DPF) i układy katalityczne 3-funkcyjne (3-drożne) TWC, wymagających olejów lekkobieżnych, o niskiej lepkości wysokotemperaturowej HTHS większej niż 2,9 mPa*s, średni poziom SAPS. Oleje tej klasy zwiększają trwałość filtrów DPF i układów katalitycznych TWC oraz zmniejszają zużycie paliwa >2,5%.
Oleje o bardzo dobrych właściwościach przeznaczone do silników benzynowych i Diesla, samochodów osobowych i lekkich dostawczych, wyposażonych w filtry cząstek stałych (DPF) i układy katalityczne 3-funkcyjne (3-drożne) TWC. Oleje tej klasy zwiększają trwałość filtrów DPF i układów katalitycznych TWC, przy minimalnej lepkości HTHS wynoszącej 3,5 mPa*s i średnim poziomie SAPS.
Oleje o bardzo dobrych właściwościach przeznaczone do silników benzynowych i Diesla, samochodów osobowych i lekkich dostawczych, wyposażonych w filtry cząstek stałych (DPF) i układy katalityczne 3-funkcyjne (3-drożne) TWC. Oleje tej klasy zwiększają trwałość filtrów DPF i układów katalitycznych TWC dzięki niskiemu SAPS (>0,5%), przy minimalnej lepkości HTHS wynoszącej 3,5 mPa*s.
Olej silnikowy o średnim poziomie SAPS, zapewniający jeszcze lepszą oszczędność paliwa, przeznaczony do użytku w pojazdach wyposażonych w układy katalityczne 3-funkcyjne (3-drożne) i filtry DPF olej o wydłużonych okresach międzyprzeglądowych w pojazdach ze wszystkimi typami nowoczesnych systemów oczyszczania spalin do samochodów osobowych i dostawczych, silników benzynowych i diesla, które są zaprojektowane i zatwierdzone przez OEM do stosowania w olejach o niskiej lepkości przy minimalnej lepkości HTHS wynoszącej 2,6 mPa*s.