Termin planowanej wymiany oleju w pojazdach samochodowych określa się zazwyczaj na podstawie liczby przejechanych kilometrów. Zalecany przebieg podany jest w instrukcji obsługi auta. W nowoczesnych silnikach benzynowych i wysokoprężnych, jakie montuje się dziś w samochodach, działa system kontroli przebiegu, który automatycznie zbiera ważne dla parametrów oleju dane, np. na temat panujących warunków, obciążenia, prędkości itp., a potem informuje o potrzebie wymiany oleju.
Stosując w pełni syntetyczne oleje Mobil, można bezpiecznie założyć, że wymiana oleju będzie potrzebna dopiero po upływie maksymalnego czasu przewidzianego przez producenta, a jeśli samochód jest rzadziej użytkowany, tylko raz w roku.
Termin wymiany oleju mineralnego, o jakim wspomina się w instrukcji, jest zazwyczaj obliczony na idealne warunki użytkowania. Występowanie okoliczności gorszych niż zalecane powinno jednak spowodować skrócenie tego terminu.
Zamieszczone poniżej pytania pomogą określić wystarczająco ściśle termin wymiany. Na przykład cztery odpowiedzi twierdzące oznaczają konieczność skrócenia maksymalnego przewidzianego przez producenta czasu o połowę. Ogólnie rzecz biorąc, oleje syntetyczne pozwalają na zachowanie dłuższych przebiegów niż oleje mineralne. Wysokiej jakości olej bazowy oleju syntetycznego oraz dodatki uszlachetniające dodatkowo wydłużają okres przydatności.
Warunki użytkowania nie są natomiast tak ważnym czynnikiem z punktu widzenia smarowania przekładni układów napędowych.
Terminy wymiany oleju dla maszyn różnego typu określa się najczęściej, biorąc pod uwagę przepracowane przez nie godziny. Zimą, w warunkach wytężonej eksploatacji lub w innych niesprzyjających okolicznościach, także należałoby wymieniać olej możliwie często. Przy określaniu właściwej częstotliwości wymiany oleju dobrze jest zasięgnąć rady producenta, importera oraz specjalisty od środków smarnych.